Artificial Intelligence speelt een steeds grotere rol in de maatschappij. Het zit in onze mobiele telefoons, we gebruiken het wanneer we iets opzoeken op internet en kampeerders gebruiken het om hun weg te vinden naar de camping. Dankzij AI kunnen processen sneller en efficiënter ingevuld worden. Daarom wordt het binnen organisaties steeds vaker ingezet. Om marketingprocessen te optimaliseren of analyses te maken, maar ook om natuurrampen te voorspellen, klantenservice te verbeteren of het bestellen van broodjes op de camping te vereenvoudigen. Gebruikmaken van AI levert ontzettend veel kansen en mogelijkheden op. Maar er zijn ook een aantal nadelen, uitdagingen en valkuilen. ACSI maakte een rondgang langs experts en zocht uit in hoeverre er in de kampeerbranche al plek is voor AI. En hoe een camping vandaag nog aan de slag kan gaan met de bekende chatbot ChatGPT.

Artificial Intelligence (AI): Wat is het?
De opkomst en populariteit van AI doet vermoeden dat het een nieuw concept is. De term werd echter in al 1956 voor het eerst gebruikt. Wetenschappers kwamen samen in het Amerikaanse Dartmouth om machine learning, neurale netwerken en probleem-oplossingen door machines te bespreken. Zo legden zij de basis voor AI.

AI in de toerismebranche
Op dit moment wordt AI mondjesmaat ingezet in de toerismebranche. TravelPro geeft aan dat organisaties als TUI, het World Travel & Tourism Council (WTTC) en Microsoft grote kansen zien in het gebruik van AI binnen deze sector. Zij geven aan dat de reis- en toerismesector actie moet ondernemen om de impact van AI te benutten. AI kan van cruciaal belang zijn bij het bevorderen van innovatie, duurzaamheid, productiviteit en een uitstekende klantervaring. Ook experts als Chris van Vleuten en Günter Exel bevestigen dit beeld. 

Een voorbeeld van AI in de kampeerbranche is de Camping Comfort-app. Een app die speciaal is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat bepaalde processen binnen het managen van een camping efficiënter verlopen. Op die manier houdt het personeel tijd over voor andere zaken, zoals het verhogen van de gastvrijheid.

Klik om verder te lezen bij partner Pretwerk.nl op onderstaande button.

Deel dit bericht

Scroll naar top