Onlangs was Recreatief Totaal te gast bij attractiepark Europa-Park in Duitsland. Tijdens hun bezoek maakten ze onder andere kennis met het nieuwe themagebied Kroatië en spraken ze Henk Groenen, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en sales van Europa-Park, over de ontwikkelingen en toekomstplannen van het park en bespraken ze de marketingvoering van het park.

Europa-Park is gelegen in het Zwarte Woud. Het is niet alleen Duitslands grootste attractiepark, maar ook het op een na best bezochte park van Europa. Sinds eind 2019 beschikt Europa-Park over een gigantische Waterwereld: Rulantica. Aan de rand van het park staan 6 bijzondere themahotels en een Camp Resort.

Hoe trekken jullie de Nederlandse gast aan?
“In Nederland heeft nu zo’n 50% van de mensen wel eens van ons park gehoord. Dat was 5% toen ik 15 jaar geleden begon. We hebben dat vooral met below-the-line-activiteiten bereikt: beurzen, persberichten, persreizen, dagelijkse berichten op social media, studiereizen, brochures, etc. Het budget voor above-the-line proberen we zo slim mogelijk in te zetten op de momenten dat beslissingen voor uitstapjes worden genomen. Daarnaast zijn we in de gelukkige situatie dat 80% van onze gasten binnen 3 jaar terugkeert. Ook vertellen ze hun vrienden, familie en collega’s graag over hun ervaringen in onze parken. Ze zijn echte ambassadeurs voor ons.”

Kun je vertellen hoe de overall marketing bij Europa-Park is ingestoken?
“Marketing kent verschillende aspecten, maar als het om toegangsprijzen gaat voeren we een terughoudend kortingsbeleid. Collega-parken willen nog wel eens een hoge prijs in de markt zetten om hierop weer korting te geven. Bij ons betaalt iedereen dezelfde prijs, natuurlijk uitgezonderd mensen met een handicap, kinderen, (school-)groepen en ouderen. De marketingcommunicatie verschilt per herkomstgebied. In Nederland en België werken we vooral aan de naamsbekendheid.”

Klik op onderstaande button om verder te lezen bij partner Recreatief Totaal.

Deel dit bericht

Scroll naar top