De aangekondigde btw-verhoging van 12% door het kabinet zal een zware klap betekenen voor recreatieondernemers. Vooral ondernemers in landelijke gebieden en grensregio’s maken zich zorgen. Uit onderzoek van Ipsos I&O, in opdracht van HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, blijkt namelijk dat veel Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan overwegen om hun vakantieplannen te wijzigen bij hogere kosten.
Maar liefst 63% van hen overweegt om bij een btw-verhoging een goedkopere vakantiebestemming net over de grens te zoeken. Dit kan een aanzienlijke omzetdaling veroorzaken voor ondernemers in (grens)gebieden, die sterk afhankelijk zijn van binnenlands toerisme.
De betaalbaarheid van een vakantie in Nederland speelt een doorslaggevende rol voor 59% van de Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. Bij een verhoging van de btw geeft een meerderheid van hen aan voortaan naar een vakantiebestemming over de grens te zullen zoeken. Daarnaast geeft 17% aan dat ze simpelweg minder vaak op vakantie zullen gaan, terwijl 3% verwacht bij een btw-verhoging helemaal niet meer op vakantie te zullen gaan in eigen land.
Klik op onderstaande button om verder te lezen bij partner Pretwerk.nl.