Influencers trekken de aandacht soms weg van het product of het merk dat ze promoten, ook in de reissector. Dat blijkt uit een recent uitgevoerde studie door Arteveldehogeschool in opdracht van Thx.agency, een gespecialiseerd travel marketingbureau. Red Online Marketing voegt daar een advies aan toe om een samenwerking te optimaliseren.
Uit het onderzoek in de reissector blijkt dat influencers zichzelf vaak centraal stellen in hun content, waardoor de bestemming en het aanbod van de klant onderbelicht blijven. Een eye-tracking experiment wees uit dat wanneer de influencer niet prominent in beeld is, de kans op herinnering van de commerciële partner toeneemt met maar liefst 38%. Het inschakelen van influencers voor reismerken of bestemmingen dient dus met de nodige omzichtigheid en overleg te gebeuren.
Reisbestemmingen worden doorgaans bovenaan de post vermeld door middel van een locatietag (77%) of in de caption van de post (83%). In het geval van een touroperator als sponsor gebeurt de vermelding net eerder onderaan de post in de vorm van een hashtag (79%). Omdat niet iedereen zo ver naar beneden scrollt kan dit nadelig zijn voor de visibiliteit van de sponsor, zeker in een vluchtige omgeving als Instagram. In 12% van de posts was de commerciële partner zelfs helemaal niet zichtbaar.
Klik op onderstaande button om verder te lezen bij partner Pretwerk.nl.